Nie było mnie na II Anty-Konferencji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, bo pracuję nad poprawą warunków pracy szwaczek w Vistuli

Mimo mojego ogromnego zainteresowania II ANty-Konferencją CSR i pozytywnymi doświadczeniami z ubiegłego roku nie wzięłam udziału  w wydarzeniu. Stanęłam przed bardzo trudnym wyborem: II Anty-Konferencja czy kolejne spotkanie w ramach cyklu szkoleń “Globalny świat pracy – Globalne działania” Polskiej Zielonej Sieci.

Wybór padł na Kraków – nie tylko dlatego, że to piękne miasto i panuje tu niesamowita atmosfera jesienią. Kolejne spotkania w cyklu to kontynuacja pracy nad rozpoczętym przez uczestników projektem wsparcia pracownic z fabryki Vistuli spod krakowskich Myślenic. Już drugi rok trwa walka o godne warunki pracy tamtejszych szwaczek. Dla mnie spotkanie osobiste tych pań, możliwość wysłuchania ich opowieści o sytuacji w FashionTrend (właściciela marki Vistula), zapleczu powstawania garniturów i ceny społecznej, jaką za to płaci personel budzi podziw dla tych kobiet, ale też niezgodę, poczucie niesprawiedliwości i chęć podjęcia działań. Niesamowite, jakim zaangażowaniem i poczuciem odpowiedzialności za inne szwaczki charakteryzują się te filigranowe panie. Zależy im na tym zakładzie pracy i pracujących tam ludziach do tego stopnia, że Grażyna mimo, że jest na emeryturze wolontarystycznie  przez kolejne dwa lata będzie piastować posadę Przewodniczącej Związku Zawodowego (ludzie na mnie liczą, mówi), a Mariola, mimo inżynieryjnego wykształcenia i pracy na wyższym stanowisko zgodziła się na deradację do poziomu kontrolerki jakości (z poziomu Mistrza do poziomu osoby wyciągającej fastrygi z garniturów). Dziś dowiedziałam się, że zgłosiła kwestię mobbingu do odpowiednieg organu.

Dziś pisząc to nie mam wątpliwości, że wolę siedzieć tu w Krakowie i pracować realnie nad poprawą warunkó pracy tychże kobiet zamiast wygłaszać kolejne teorie tym samym osobom, które widuję na podobnych konferencjach od lat. Potrzeba tu realnego zaangażowania, pracy, dialogu, działań, a nie tylko wygłaszania teorii i wsparcia na poziomie deklaratywnym.

Konstancja Tanjga

Więcej o projekcie Polskiej ZIelonej Sieci TUTAJ

Skomentuj

