13 uzasadnionych naukowo powodów, dla których warto „odłączyć się” od pracy na weekend

Popraw swój nastrój, rozbudź kreatywność i zwiększ produktywność zostawiając pracę w pracy na weekend.

Cóż to za ironia dzisiejszych czasów – ​​wielu z nas nie może doczekać się powrotu z pracy, by… ponownie usiąść przed ekranem komputera i skrolować, lajkować, odpisywać, komentować.  Niezależnie od tego, czy w weekend kończysz zaległy projekt, prowadzisz własną firmę czy nie możesz rozstać się z social media – rozgrzewająca poświata ekranu już dawno zastąpiła relaksujący blask kominka…

A czy potrafisz jeszcze wyobrazić sobie czas sprzed mediów społecznościowych i to, co wtedy robiłaś/łeś w czasie wolnym?  Zebrałam kilka tez opartych na wynikach badań, na których podstawie spróbuję przekonać cię do tego, że warto się odłączyć od pracy na weekend.

  1. Czas wolny zwiększa produktywność

Praca 60 godzin tygodniowo przez 2 miesiące obniża produktywność w taki sposób, jakbyśmy pracowali nie 60, a 40 godzin.

  1. Twój mózg i tak ma co robić, gdy nie pracujesz

Nasz mózg potrzebuje odpoczynku, aby przeprocesować nabytą wiedzę i utrwalić ją. To poprawia pamięć. Z między czasie pracuje w tle nad wcześniej przedstawionymi mu problemami. Dlatego tak ważny jest odpoczynek dla mózgu.

  1. Odpowiedni odpoczynek zwiększa zadowolenie z pracy

Badacze przebadali grupę pracoholików po powrocie z urlopu. Jak się domyślacie stwierdzili większe zadowolenie z pracy i work-life balance niż osoby nie będące na urlopie w ciągu ostatniego roku.

  1. Siedzenie jest fatalnym w skutkach zajęciem

Dwunastoletnie badanie „The Women`s Health Initiative” wskazuje na większą umieralność wśród kobiet prowadzących siedzący tryb życia. Piszę o tym więcej w „Ruszaj się, bo zardzewiejesz

  1. Dłuższy urlop to krótkotrwałe rozwiązanie

Badania pokazują, że dobroczynne efekty dłuższego urlopu mijają po 2-4 tygodniach podkreślając tym samym ważność krótkiego np. weekendowego) odpoczynku.

  1. Nadgodziny mogą wywołać depresję

Pomijając chroniczne wyczerpanie, rozdrażnienie, palenie, picie alkoholu, koszty społeczne i rodzinne, nadgodziny podwajają szanse zachorowania na depresję.

  1. Zmiana otoczenia pobudza kreatywność

Zdaniem autorów raportu „National Library of Medicine” ekspozycja na odmienny krąg kulturowy rozwija umiejętności asocjacyjne i kreatywność. Dlatego warto oderwać się nawet na krótko od znanego otoczenia i wyjechać za miasto (polecam na początek parki krajobrazowe pieszo lub rowerem, najwyższe szczyty polskich pasm górskich czy stolice innych krajów na weekend).

  1. Relaks jest potrzebny dla każdego biznesu

Według obliczeń Komisji Europejskiej z 2002 r. koszty stresu związanego z pracą w krajach UE-15 wynosiły 20 mld EUR rocznie. Kwota ta wynika z badania EU-OSHA (1999), które wykazało, że całkowity koszt chorób związanych z pracą w krajach UE-15 wynosił między 185 a 289 mld EUR rocznie.

  1. Praca to najczęstsza przyczyna bezsenności

Dorosłe osoby pracujące w nadmiarze stanowią grupę, w której o 61% wzrasta prawdopodobieństwo snu krótszego niż 6 godzin. To z kolei może prowadzić do otyłości, podwyższonego ciśnienia krwi i wywoływać cukrzycę.

  1. Dodatkowe dni pracy = dodatkowa porcja stresu

Poziom kortyzolu – hormonu uwalnianego na skutek stresu wzrasta drastycznie po przebudzeniu w dniu pracującym niż w dniu wolnym od pracy.

  1. Długotrwałe korzystanie z ekranu komputera męczy wzrok

Badania przeprowadzone w Japonii wykazały silną korelację między tymczasowym przemęczeniem wzroku wywołanym wielogodzinną pracą przed ekranem komputera oraz jaskrą, która może prowadzić do ślepoty.

  1. Zaburzenia układu krążenia i choroby serca

Przeprowadzone na próbie 195 osób pracujących powyżej 11 godzin badanie wskazuje, że w takiej grupie szanse wystąpienia zawału serca wzrastają dwukrotnie.

  1. Stres wpływa na jakość naszych relacji z innymi ludźmi

Badania prowadzone przez zespół Neffa pokazują, że zestresowani w pracy ludzie są mniej szczęśliwi w związkach, częściej wyrażają obawy o trwałość związków i mają trudności z utrzymywaniem relacji.

JAK TO ZROBIĆ?

  1. Może to zabrzmieć dziwnie, ale miej dwa telefony – jeden służbowy, drugi prywatny. Ten pierwszy wyłączaj na weekend dając swoim koleżankom i kolegom z pracy znać, że nie będziesz go używać. Schowaj w torbie na laptop, wyciszony.
  2. Znajdź miejsce, w którym chętnie spędzasz czas – kawiarnia, park, plaża. Zaplanuj regularne, weekendowe wyjścia w to miejsce samemu lub z rodziną i relaksuj się.
  3. Zamiast wykonywać ad hoc zadania zrób listę (to-do). Dzięki temu będziesz wiedzieć dokładnie co na ciebie czeka zaraz po powrocie do pracy.
  4. Niech weekendowy odpoczynek będzie dobrą zabawą! Najgorsze co może się trafić to nuda weekendowa. Odwiedź muzeum, idź na basen, pograj w planszówki.
  5. Medytuj. Zacznij od 10 minut na Headspace. Trening uważności (mindfulness) poprawia umiejętność koncentracji i uspokaja.
  6. Jeśli praca wymaga od ciebie brania regularnie nadgodzin to sygnał, żeby delegować zadania.
  7. Znajdź nowe hobby, nawet chwilową zajawkę. Może kurs szycia, drzeworyty, taniec performatywny czy szkice?
  8. Jeśli pracujesz z domu wyznacz strefę pracy, aby domownikom nie przeszkadzały zgromadzone dokumenty, a te nie ucierpiały na skutek zabaw dzieci czy zwierząt.

Praca w weekendy jest niezdrowa dla twojego ciała i ducha oraz przeciw skuteczna. Zamiast próbować udowadniać, że jest inaczej po prostu zaufaj naukowcom i wykorzystaj maksymalnie wolny czas, kiedy już przyjdzie ten piąteczek, piątunio 😉

Życzę sukcesów!

 

Źródła:

  • Business Roudtable. (1980) Scheduled overtime effect on construction project. trb.org
  • Immordino-Yang, M (2012), „Rest us not Idlness Implications of the Brain`s Default Mode for Human Development and Education, sagepub.com
  • Perlow, L. (2009), Making Time Off Predictable – and Required, hbr.org
  • Schwartz, T. (2013) Relax! You`ll be more productive. nytimes.com
  • Seguin, R. (2014) Sedentary Behaviour and Mortality in Older Women. ajpmonline
  • De Bloom, J. (2012) How do vacations affect workers` Health ane well-beig? academia.edu
  • Virtanen, M. (2012) Overtime work as a predictor of major depressive episode. plos.org
  • https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/74221/Obliczanie-kosztow-zwiazanych-ze-stresem-w-pracy.pdf
  • American Psychological Association (2016) Don`t let workplace stress ruin your Labor Day holiday. apa.org
  • American Academy of Sleep medicine (2014) Many U.S. workers are sacrificing sleep for work hours. aasmnet.org
  • Kunz-Ebrecht (2004) Differences in cortisol awakening response on work days and weekends in women and men. nih.gov
  • BBC (2004) Computer use link to eye disease. bbc.co.uk
  • Sokejima, S. (1998) Working hours as a risk factor for acute myocardial infarction in Japan. nih.gov
  • Neff, L. (2009) Stress and Reactivity to daily Relationship experiences. researchgate.net

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s